ماه ماه محرم الحرام است و امروز در بیستمین روز این ماه قرار داریم .در این ماه اکثر خطبا وعلمائ در مورد شهادت سیدنا حضرت امام حسین رضی الله عنه سخنرانی و خطابت کرده اند یکی از علل قیام امام حسین رضی الله عنه بر پاداشتن امر به معروف و نهی به منکر بود منکرات و معروفات انواع و اقسام دارند.

به گزارش سنت نیوز به نقل از مسجدالنبی ایرانشهر؛ الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نومن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات اعمالنا من یهده الله فلا مضل له و من یضلله فلا هادی له و نشهد ان لا اله الا الله و نشهد ان سیدنا و مولانا محمدا عبده و رسوله. اللهم صلّ علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم إنک حمید مجید

حضرت مولانا سخنرانی خویش رابا حمد وستایش خداوند متعال ودرود برحضرت ختمی مرتبت(ص)وآل واطهاراو آغازنمودند وسپس به تلاوت ایاتی چنداز کلام الله مجید پرداختند.

أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنَا آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَآتَیْنَاهُمْ مُلْکاً عَظِیماً) (النساء:۵۴)
(وَلا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ) (النساء:۳۲).
انه یأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب کما قال صلى الله علیه وسلم :” إیاکم والحسد، فإنه یأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب”
ماه ماه محرم الحرام است و امروز در بیستمین روز این ماه قرار داریم .در این ماه اکثر خطبا وعلمائ در مورد شهادت سیدنا حضرت امام حسین رضی الله عنه سخنرانی و خطابت کرده اند یکی از علل قیام امام حسین رضی الله عنه بر پاداشتن امر به معروف و نهی به منکر بود منکرات و معروفات انواع و اقسام دارند. یکی از منکراتی که شرع مقدس اسلام ان را حرام قرار داده است حسد است .امروزه تمامی خاص وعام مردم،بزرگ وکوچک ،زن ومرد ،پولدار وبی پول وغیره …به آن مبتلا هستنددر حالیکه حسد سمی مهلک برای تمام نیکی ها وحسنات انسان است .هرکسی در هر سطح و هر جایگاهی که باشد بنا بردلایلی و وهوایش شیطانی نسبت به بعضی دیگربه افراد نزدیک یا غیر نزدیک خود به حسد مبتلا میشود .رسول الله صلی الله علیه و سلم میفرماید: :” إیاکم والحسد، فإنه یأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب
حسد یکی از امراض باطنی است که آن حضرت صلی الله علیه و سلم درمان این مرض را دوری کردن از ان بیان فرموده اند.
همانطور که خداوند متعال بعضی از اعمال ظاهری را فرض قرار داده است و بعضی از اعمال باطنی را حرام قرار داده است که یکی از این اعمال باطنی حرام حسداست.
آتش حسد
اتش دوقسم است یکی ان اتشی است که شعله ظاهری دارد ودیگری اخگر است که اگرچه که شعله ندارد اما بسیار سوزاننده است.
حسد همانند همین اخگر نیکی ها و حسنات انسان را میسوزاند و از بین می برد پرهیز کردن از حسد فرض عین است
حسدچیست :
حسد تمنا و آرزو کردن برای زوال و یا از بین رفتن نعمتی است که خداوند متعال به شخصی دیگر عطا فرموده است مثلا شخصی بگوید که چرا این چیز (دینی یا دنیوی)به فلان شخص رسیده است ودر دلش خواهش وتمنای گرفته شدن ان نعمت از او باشد نعمت های مثل نام ،عزت،صحت ،پست مقام رنگ صورت …
این فرد حاسد در حقیقت بر تقدیر خداوند متعال اعتراض کرده است زیرا خداوند متعال نعمت هایش را بر اساس حکمت و مصلحت خود بین بندگانش تقسیم کرده است در مقابل حسد رشک و غبطه است.مثلا وقتی کسی می بیند که شخصی دیگربسیار نماز گزار و مومن است بجای حسد بردن بر او بردل ارزو کند که کاش من هم مثل او عبادت کنم و قران بخوانم این کار رشک نام دارد و بر خلاف حسد که حرام است رشک بردن ثواب دارد چراکه قران میگوید:فاستبقوا الخیرات …
حسد که متاسفانه همه به ان مبتلاهستیم بر سه درجه است
درجه اول ان این است که شخص تمنا کند که نعمتی که فلان شخص دارد به من برسد و یا از اوگرفته شده به من برسد/درجه دیگر ان است که شخصی تمنا کند که نعمتی به فلان شخص اصلا نرسد .این مورد از مورد اول خطرناکتر است سوم این است که شخصی در دل خود تمنا کند که ناز و نعمتی از فلان شخص گرفته شود ولا انکه ان نعمت به خودش هم نرسد.این مورد از همه موارد دیگر خطرناکتر است .
اولین حسد کننده شیطان ملعون بود که بر حضرت ادم حسد ورزید وقتی خداوند متعال ادم علیه اسلام را در زیر عرش برد و به فرشتگان دستور داد که سجده تعظیمی بکنند شیطان ملعون (که بخاطر عبادت بسیارش در زمره فرشتگان قرار گرفته بود) بخاطر حسادتش از امر خداوند سرپیچی کرد و مورد لعنت قرار گرفت .
محدثین و شارحین دست اورد حسد را چنین بیان کرده اند:که اگر به محسود کدام رنج وبلا و پریشانی و گرفتاری برسد حسد کننده خوشحال خواهد شد ولی اگر چنین نشود حسد کننده همیشه در پریشانی خواهد بود.
الحسودو لایسو
أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنَا آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَآتَیْنَاهُمْ مُلْکاً عَظِیماً)
پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم میفرماید:
من حفر بئرا لا خیه وقع فیه
کسی که برای برادرموءمنش چاهی
بکندکه اورادرآن چاه بیفکند. خداونداورادرآن چاه می افکند
اسباب حسد دو چیز هستند یک محبت مال دوم محبت منصب در وجود حسد کننده این تمنا پیدا میشود که به فلان شخص فلان ناخوشی برسد اما بی خبر است که حسد هم در دنیا و هم در اخرت هلاک کننده است حاسد همیشه در غم و اندوه و پریشانی است .همیشه در این فکر و ارزو است که به فلان شخص لطمه و اسیبی برسد .شخص حسد کننده همیشه در اتش حسد میسوزد .شخص حسد کننده در پریشانی است و با این کار به سلامتی خودش ضرر میرساند.